-0.4 C
București
vineri, 7 februarie 2025
AcasăSpecialFilme despre cum se fugea din tara pe vremea lui Ceausescu

Filme despre cum se fugea din tara pe vremea lui Ceausescu

[acf_gallery field="creare_galerie" post_object_field="adauga_galerie" limit="5"]

Pe o caldura care te alunga din toate ale tale, pe un camp de langa gara Balotesti se toarna primul film dintr-o serie care are ca titlu de lucru „Fuga din rai” si care va numara zece mediumetraje (documentare si docufictiuni) despre cazuri spectaculoase ale unor oameni care au fugit din Romania pe vremea lui Ceausescu. Cu avionul utilitar, cu avionul folosit pe platou intr-un film artistic, cu tubul de oxigen, inot etc.

Seria e produsa de Filmex impreuna cu TVR. Este vorba de filme de pana in 40 de minute, realizate cu buget mic. La Balotesti s-a filmat „Drezina”, docufictiune despre cazul lui Nagy J'nos, care in august '89 a fugit din tara pe la Episcopia Bihorului, cu sotia, fetita si Moskvitchul lor transformat in drezina. Filmul e realizat de Constantin Popescu, iar celelalte filme din serie vor fi realizate, printre altii, de Titus Muntean, Cristian Nemescu, Cornel Mihalache si Catalin Saizescu. Urmatoarele filme care intra in productie dupa „Drezina” sunt „Cazul Tantu” de Andrei Morosanu si „Tubul de oxigen”, in regia Adinei Pintilie.

Stanislavski pe canicula

Dar acum sunt langa Balotesti. Temperatura de peste 30 de grade, o sambata tacuta si uscata. Cei 20 de membri ai echipei vin pe rand (primii apar regizorul si directorul de productie) ocupand cele mai umbroase locuri de pe langa casa. Azi nu e o zi grea. Se vor filma scurte secvente in care Nagy J'nos, pe care-l interpreteaza Andrei Vasluianu, soseste la casa izolata a unui prieten ca sa pregateasca Moskvitchul-drezina. Din cauza caldurii, machiajul lui Andrei Vasluianu trebuie refacut des. Dar nici actorul nu are „grija” de el. Urmand probabil ideile lui Stanislavski, pune singur roata la loc, desi nu e filmat (in vreo patru duble) decat montand cricul, desuruband roata si dand-o jos. Mirosul puternic al dizolvantului cu care cei de la productie curata parbrizul masinii ii aduce lui Andrei Vasluianu aminte de cum beau rusii, si de aici se lanseaza alaturi de regizor intr-o discutie despre „Barbierul din Siberia” de Nikita Mihalkov, „dar tot „Oci ciornie”, spune Andrei Vasluianu, ramane filmul vietii mele”. Proprietarul casei e luat pe loc in rolul prietenului eroului. Asa isi descopera placerea de a juca. La patru duble da patru replici diferite, ba chiar isi permite sa-l stropeasca pe Andrei Vasluianu cu furtunul, in vreme ce baietelul sau, excitat de atatia oameni, urla din casa unde l-a inchis mama lui ca sa nu-ncurce. Partea neplacuta a zilei nu e doar caldura, ci si praful de pe strada (echipa a prins ultimul tren dinaintea asfaltarii; aici va ajunge soseaua de centura), asa ca singura modalitate de a evita praful e sa uzi drumul des. Trec si multe masini, dar cei de la productie le opresc la timp.

O reconstituire atenta

Scenariul la „Drezina”, scris tot de Constantin Popescu, reface in amanunt scenariul evadarii din Romania, dar filmul e o docufictiune pentru ca eroii sunt interpretati de actori. Rolul doamnei Nagy e interpretat de Mirela Oprisor, iar cel al fetitei cuplului de Andreea Bucur. In rest, filmul explica in amanunt cum a fost posibila fuga, cum a adormit Nagy J'nos atentia granicerilor, cum a reusit sa stea masina pe sine. Zilele trecute s-a tras chiar momentul urcarii drezinei pe sine, iar masina a si mers cateva sute de metri, cu tot cu pasagerii ei speriati cu tot.
Azi au fost aduse din ziua lor libera si Mirela Oprisor, si fetita Andreea Bucur. Prima a amanat o iesire la tara. A doua, copil de costumiera si de recuziter, dar tinuta departe de platouri, statea acasa cu rucsacelul facut si plangea ca vrea la filmare. Mirela Oprisor a acceptat rolul desi e insarcinata. Poarta rochii largi si o doare capul din pricina caldurii, dar asteapta cuminte sa-i vina randul. Constantin Popescu s-a gandit sa filmeze in avans o plimbare a familiei pe drumul dintre calea ferata si un superb lan de floarea-soarelui. Nu se stie cum va fi vremea si e oricum de parere ca ocaziile nu se repeta. Cand vezi ceva bun, trebuie filmat pe loc. Directorul de imagine Mihai Malaimare Jr. e de aceeasi parere. Mai ales ca nu esti sigur de vreme. Mirela Oprisor a adus cu ea vesti rele de la televizor: vine furtuna in cateva ore. Oamenii identifica niste nori la buza orizontului. Pauza de pranz trece parca mai repede. Dar pana la urma nu va ploua.
Filmarile la „Drezina” au durat 10 zile. O a doua echipa era in stand by cu urmatorul film. Grabite, filmarile la „Fuga din rai” nu se fac totusi pe fuga.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă