Cine vede „Cheia schelet” n-o sa creada ca cel care l-a facut e acelasi care a semnat in 1997 ecranizarea dupa Henry James „The Wings of the Dove”. Ciudat, dar adevarat. Iain Softley a schimbat atmosfera „british” pe thriller-ul paranormal, trecand prin SF-ul optimist („K-Pax”). El face acum film dupa „schelet” american (titlul romanesc al filmului e fortat, normal ar fi fost „Cheia universala”), adica atat de universal incat ar putea fi semnat de oricine si confundat cu alte douazeci.
„Cheia schelet” e un thriller paranormal venit la noi, din pacate pentru el, in trena lui „Amityville”. Tot o casa izolata si veche, cu o scara interioara, camere multe, care ar putea fi populate de fantome, figuri ciudate care pot fi vazute numai in oglinda. Elementul de originalitate vine in acest film din substanta magica a Louisianei, mai exact din credintele hoodoo, originare din Haiti si referitoare la magia neagra (un pic diferite de voodoo). Nu va inchipuiti ca asta ar face din „Cheia schelet” o prezenta detasata de plutonul vremii! Nu e decat un artificiu prin care fantomele pot fi invocate mai lesne. Chiar daca in caietul de presa suntem asigurati ca avem de-a face cu o productie profesionista, serioasa (nici nu ne-am indoi), asta nu ne spune decat ca produsul a fost fabricat cu ingrediente proaspete, ca masina a mers ca unsa, ca CTC-ul si-a dat avizul. Astfel, scenograful are la baza un master in antropologie. Dupa ce a fost scris scenariul, a fost reluat pagina cu pagina de o experta in hoodoo, care a mai facut mici modificari. Tavanul casei a fost pictat in albastru, asa cum se obisnuieste in Louisiana, pentru a impiedica pasarile sa-si faca cuiburi. Si asa mai departe. O recomandare pentru film e si distributia, in care Kate Hudson (protagonista, pe post de infirmiera din New Jersey) combate alaturi de Gena Rowlands (localnica fidela practicilor magice), John Hurt (care nu vorbeste aproape tot filmul, pentru ca a vazut prea multe) si Peter Sarsgaard (in rol pana la urma negativ). „Cheia schelet” merge insa pe drumul prafuit al majoritatii horror-urilor paranormale, cu sperieturile de rigoare ce insotesc intriga detectivistica dusa de eroina pentru a lamuri misterul (casei). Actorii sunt corecti, sperieturile exista, dar ataca cumva numai pielea. Nici un soc mai puternic nu vine din partea povestii sa tulbure strafundurile spectatorului, sa-l faca daca nu sa-si puna probleme, macar sa viseze urat la noapte. Iar intorsatura finala e atat de stravezie si de sucita la 180 de grade incat nu poate satisface un om care a mai vazut la viata lui macar „Al saselea simt”. Nu, nu e nimic in genul lui Shyamalan, ci doar o gaselnita care, luata la puricat dimpreuna cu restul povestii, nu se justifica.
„Cheia schelet”/”Skeleton Key” – 2005, regia Iain Softley, scenariul Ehren Kruger, cu: Kate Hudson, Gena Rowlands, Peter Sarsgaard, John Hurt, Joy Bryant. Distribuit de Ro-Image 2000.
[acf_gallery field="creare_galerie" post_object_field="adauga_galerie" limit="5"]